søndag 24. oktober 2010

Ting tar tid...

Som skoleledere skal vi motivere, interessere, aktivere, innovere og prioritere. I hverdagen skal den knapt tilmålte samarbeidstia brukes til utrolig mye fornuftig. Synes ikke jeg får tiden til å strekke til til alt som skal gjøres.
Jeg lurer på, hvordan forvalter dere lærernes "bundet - tid"? Jeg blir så imponert over hva det ser ut som enkelte klarer i denne tiden. I hverdagen føler jeg ikke vi klarer utnytte denne godt nok. Særlig for lærere med deltid, de må prioritere hva de er med på. Er det noen som kan tenke seg å dele noen eksempler? Hvordan settes arbeidstidsavtalene opp?

4 kommentarer:

  1. Det å få gjort mest mulig på minst mulig tid er en leders utfordring. Vi har diskutert i skoleleiergruppa korleis få ting "inn under huden" på dei tilsette" Dvs. at dei prosjekta vi setter i gang blir ein del av kulturen.

    Vi kom fram til at en leders viktigste oppgave var å holde "poteten varm". Med jevne mellomrom må problemstillinger til prosjektet(ene) settes på arenaen. Korleis få tid til alt? Trøsten er at en må rekne et tidsperspektiv på 2 til 5 år før det er blitt ein del av kulturen!

    Jeg har nesten bare deltidtilsette ved min skole. Jeg har "bunde" 3 timer kvar veke av den bunde tida. Dva 1.5 time er avsatt til samråding og pedagogisk utviklingsarbeid. Her har vi en fastsatt halvårsplan som blir redigert i plangruppa 1 gang pr mnd. 1,5 time til teamarbeid. Noen av de deltidstilsette må velge mellom møta. Dette er ikkje noen god ordning, men sånn er primissane og det må både eg og dei forhalde seg til.

    SvarSlett
  2. Kanskje skulle jeg ikke legge meg borti dette, men nettopp prioritere er vel viktig? Det betyr også å velge bort noe. Du må vel bestemme deg for hva du synes det er viktig å ha de deltidsansatte med på?

    Ron Heifetz ga følgende råd (blant en del andre) til travle lederer: sørg for å gjøre først det som MÅ gjøres, og bare DU kan gjøre. Alt annet kan du egentlig få andre til å gjøre, eller gjøre "siden en gang".

    SvarSlett
  3. 1,5 time i uka til bunden tid, er ikke det en_veldig_liten stilling?

    SvarSlett
  4. Vi har innført fast arbeidstid. Alle møter kl 0800, undervisninga starter kl. 0855. Arbeidstidens slutt varierer, kl 16 på man/tir, ons/tor kl 15 og fre kl 1430. 1,5t hver man/tir brukes til felles planleggingstid. Tirsdager brukes til teamplanlegging. Etter en del år med fast arbeidstid og lærere som er fornøyde med det, tror jeg tiden snart er inne for å styre mer av arbeidstiden deres som feks. å legge teamtiden til kl 08 om morgenen. Dette for å frigjøre tid på tirsdager til fellestid for alle. I 3 år har vi jobbet med LP modellen(læringsmiljø og pedagogisk analyse) som også har tatt mye av fellestiden vår. Deltidsansatte er med på all fellestid. De har fridager etter stillingsstørrelse som er lagt til slutten av uken. Tema på fellestid i høst har vært IKT, noe som de ansatte føler behov for. Som leder føler jeg at vi skulle ha gått litt videre, men da jeg ser hvor viktig det er for lærerne å bruke tid på dette, gjør vi det.Hadde det vært opp til meg, som har veldig mye som skulle vært diskutert, hadde vi hatt felles planleggingstid hver dag.

    SvarSlett