tirsdag 2. november 2010

Bipper...

Hei. En dag her fikk jeg vite om noe som heter Bipper. Det er en telefontjeneste foreldre kan bruke for å styre ungenes telefonbruk. De kan for eksempel styre at telefonen er stengti skoletiden, og låse seg opp når skolen slutter for dagen. Diskusjonen omkring mobilbruk på min skole går i alle fall på dette med kostnader ved bruk, telefonmobbing, og ringing/sms i skoletiden. Hvis foreldre hadde styrt dette kunne vi på en enklere måte la elevene utnytte alle de andre flotte funksjonene den lille dingsen har. De fleste mobiltelefonene er bedre til det meste annet utenom det å være telefon. Hvis vi teller antall videokameraer, mikrofoner, fotoapparat etc som finnes i hvert klasserom kunne vi få til mye digital læring... Noen som har noen erfaring med dette?
Legger inn en kobling om noen er interessert

http://www.bipper.no/

3 kommentarer:

  1. har jo sett reklamen da :) den er vel anbefalt av barnevakten.no også så vidt jeg vet.
    minstemann hos meg er 8 og har mobil med kontantkort... foreløpig funker det greit - han overtar mobiler etter oss andre. disse er som regel over et år gamle og derfor uten bindingstid. risikoen ved tap av telefon blir minimal. bruken må vi sørge for å lære han selv.

    SvarSlett
  2. Har ikke erfaring med bipper, men vet om flere som bruker mobilen aktivt i undervisningssammenheng. Min kollega Alex Strømme, for eksempel: http://www.tojet.net/articles/649.pdf

    SvarSlett
  3. Datatilsynet er kritisk til bipper i august. Tele2 samarbeider med bipper i fra slutten av september.

    Her er en blog der bipper blir diskutert bra.

    SvarSlett